Välj studieinriktning:
Topplistor arrow_right

Så sticker du ut i cv-högen!

Foto: Shutterstock

Våga vara personlig och skriv inte för långt. Sug åt dig av talangagentens bästa cv-tips – och inspireras av fyra personer som tagit jobbsökandet till en helt ny nivå.

Enligt Mona Cohen, som har en bakgrund inom rekryteringsbranschen och nu driver talangagenturen Cohen+Co Talent Agents, är ett av de vanligaste misstagen i ett cv att det är alldeles för långt.

– Det är många som skickar in tresidiga cv:n, vilket är i det längsta laget. En rekryterare lägger i snitt sex sekunder på att läsa ett cv så en sida räcker definitivt.

Krånga inte till det

Det här är inte ett tillfälle då du ska stajla med krångliga ord och galna typsnitt. Ett cv ska vara så enkelt och lättläst som möjligt.

– Det är viktigt att ställa upp cv:t på ett tydligt sätt, annars orkar inte mottagaren läsa det. Arbetslivserfarenhet och utbildningar ska inte blandas huller om buller, utan ska stå var för sig. Se också till att inte använda en för liten teckenstorlek. Jag skulle säga att tolv är lagom och att tio är för litet, säger Mona och fortsätter:

– Om det inte är en rekryterande chef som ska titta på ditt cv så är det oftast HR eller en rekryteringskonsult som kanske inte är helt insatta i exempelvis invecklade datatermer så skriv inte alltför komplicerat. Du ska helt enkelt skriva för någon som inte är insatt i ditt ämne.

Tänk bortom cv:t

En del arbetsgivare vill fortfarande att man skickar ett cv men Mona menar att det bara är en tidsfråga innan det helt dött ut. Nu är det istället främst nätverkande och olika digitala plattformar som gäller.

– Det är många som inte längre har ett cv utan som enbart kör på sitt LinkedIn-konto. Där gäller samma regler som i ett cv – var tydlig och personlig! Det är även viktigt att vara kommunikativ i sitt sökande och att våga ringa till bolagen. Man ska också alltid leta efter alternativa ingångar till sitt drömjobb genom att kolla av sitt nätverk.

Var personlig

Tänker du att det är för personligt att skriva att du gillar att virka små djungeldjur på helgerna? Eller att det är överflödigt att ha med att du lägger all ledig tid på att lära dig dansa som Beyoncé? Tänk om i så fall! Enligt Mona är allt som är personligt upplyftande.

– Dina intressen räknas som meriterande erfarenheter. Det är alltid intressant med folk som har andra intressen än bara jobbet. Även språkkunskaper, ideellt arbete och utlandsmeriter ska finnas med.

Glöm inte bilden

Förr var det konstigt att skicka med en bild med sin ansökan. Nuförtiden är det konstigt att inte göra det. Sociala medier har gjort oss vana vid bilder och den som rekryterar tycker att det är trevligt att se vem som finns på andra sidan.

– Jag personligen gillar att se människan bakom ett cv. Mottagaren vill ju lära känna dig. En bild förmedlar vem personen bakom texten är. Sedan är det såklart viktigt att välja rätt typ av bild. Du ska inte ha med andra personer på fotot och absolut inte ha ett vinglas i handen. Alltför många skickar med semesterbilder. Du behöver såklart inte ha kavaj och slips på dig men det är viktigt att bilden känns proffsig och att den är högupplöst.

Våga vara kreativ

Enkelhet i all ära men inom vissa yrken är det viktigt att våga sticka ut. Om du söker jobb inom ett kreativt område kan det vara bra att tänka bortom cv:ts traditionella form.

– Du kan göra PR av ditt jobbsökande genom att skapa allt från en hemsida till att göra en film om dig själv som sprids viralt. Gör du det på rätt sätt kan det absolut leda till att du landar jobbet.

Text: Sara Schedin

------

Fyra exempel på kreativa jobbsökare!

Skrev kärleksbrev

Efter att ha jobbat en sommar i sin hemstad Norrköping så började Julia Eriksson istället rikta blickarna mot nya möjligheter, nämligen reklambyråer i Stockholm. Vad hon snabbt insåg var att hon hade noll kontakter i huvudstaden och att det då kunde bli svårt att hitta anställning på byråerna där med en vanlig ansökan. Istället så valde hon en annan riktning.

“Jag gjorde precis som när man var liten och var intresserad av någon men inte vågade ta kontakt: jag skickade ett kärleksbrev.”, skriver Julia på sin blogg Prick.blogg.se.

Julia byggde en enkel “Fråga chans”-webbsida med information om sig själv och ett erbjudande att “gå på dejt”. I slutet av webbsidan fanns frågan “Får jag chans på dig” med tre olika svarsalternativ; Ja, Nej och Kanske som alla var länkade till tre olika mailadresser. Till sist skickade hon ut ett välskrivet kärleksbrev till de byråer hon var intresserad av och frågade chans på dem. Detta resulterade i en rad olika intervjuer och till sist också en anställning på reklambyrån Animal.

Efterlyste Sveriges bästa chef

En annan jobbsökare som använts sig av ett annorlunda trick för att få jobb är Siri Andersson. För att sticka ut på arbetsmarknaden så valde hon att istället för att söka anställning skapa en egen webbsida där hon själv sökte efter “Sveriges bästa chef ”.

Siri Andersson

                                                                     Siri Andersson

“Jag känner inte en kotte som någonsin fått jobb genom Arbetsförmedlingen och om jag nu vill ha ett kreativt jobb kanske jag ska börja med att påvisa min kreativa ådra själv.”, skriver Siri själv på Sverigesbastachef.se.

Siris idé fick stor uppmärksamhet och efter bara två dagar hade sajten haft 200 000 besökare. Totalt fick Siri in närmare 3 000 förslag från olika personer som trodde sig veta vem som skulle kunna titulera sig som “Sveriges Bästa Chef ”. Att en annorlunda ansökan kan löna sig blir tydligt även här för efter ett par intensiva veckor, där hon gick på 27 intervjuer, fick Siri en anställning på kommunikationsbyrån Springtime.

Skickade ut presentbox

Att kreativa jobbansökningar lönar sig sprids snabbt och en annan som valde att hoppa på framgångståget var Linus Larsson som drömmer om att jobba med reklam och PR. Efter att ha sett hur andra använder sig av sina kreativa ådror för att skapa jobbansökningar som sticker ut så valde Linus Larsson att göra något liknande.

Han satte ihop ett tjugotal presentlådor som innehöll en liten klump med häftmassa och en QR-kod ledande till en webbsida han skapat själv. På webbsidan finner man en video där Linus berättar om sig själv och förklarar budskapet bakom den nedpackade häftmassan.

“In this box you will find something that represents me. A lump of clay.”, säger Linus själv i videon.

Hans budskap går ut på att han är som häftmassan, formbar, och att han är redo att bli formad av sin framtida arbetsgivaren. Presentlådorna skickades ut till potentiella arbetsgivare med en förhoppning om att kanske ro hem drömjobbet.

Rappade sin jobbansökan

Någon som insåg hur svårt det kan vara att sticka ut med sitt cv när man är på jakt efter ny anställning var den nyexaminerade Karl Lehmann. För att få in en fot i reklambranschen i Stockholm så valde därför Karl att utnyttja ett personligt intresse – rapp.

I en videoansökan rappar Karl med stor självsäkerhet fram alla sina bästa sidor med rader som “Jag har talets gåva, jag kan sälja sand till en man på en strand” och “Examinerad, jävligt engagerad, socialt etablerad plus att jag är kreativ med mera.” Kombinationen rapp och cv verkade gå hem hos många för videon fick stor spridning och ledde till att över 100 stycken arbetsgivare hörde av sig. Allt slutade med att Karl lyckades ro hem sitt drömjobb som marknadsansvarig på konsult och rekryteringsföretaget WISE IT.

Text: Jenny Lindgren