Välj studieinriktning:
Topplistor arrow_right

”För mig är det viktigt att jobba inom ett företag med bra värderingar”

Foto: Michael McLain

Människan är i centrum på serviceföretaget som når framgång genom mångfald och integration.

Med sina 427 000 medarbetare i 80 länder är Sodexo världens 19:e största arbetsgivare. Som Head of Brand & Communications i Norden ansvarar Eva Kristensson för varumärket och den interna och externa kommunikationen. Det gör hon tillsammans med ett team på cirka tio personer som samarbetar med internationella team.

– Det är spännande att kunna påverka omvärlden via stolta medarbetare, och att jobba med kommunikation för att visa vilka vi är och vad vi gör. Sodexo har kunder inom både offentlig och privat sektor vilket gör vårt arbete extra intressant, säger Eva.

Det globala serviceföretaget grundades för drygt 50 år sedan av en fransman från Marseille. Hans idé var att genom duktiga medarbetare leverera bra service till företag, institutioner och offentliga verksamheter.

– Sodexo har byggt upp företaget kring de goda värderingarna, ungefär som man har byggt  upp IKEA från Ingvar Kamprads idéer. För mig är det viktigt att jobba inom ett företag som har bra värderingar och etiska principer – ett schysst bolag helt enkelt, säger Eva och fortsätter:

– Servicebranschen är också spännande – den växer och tjänsterna utvecklas och blir allt mer komplexa.

För att fortsätta utveckla sitt sociala och miljömässiga ansvar har Sodexo tagit fram en hållbarhetsplan – Better Tomorrow 2025.

– Vi säljer service, och inom service är människan i centrum. Med vår hållbarhetsplan visar vi hur mångfald och integration skapar ett lönsamt bolag, det berikar människor, affärslösningar och samhället. Alla våra ledare går exempelvis en utbildning ”Spirit of Inclusion” som bland annat innebär att de konfronterar sina egna attityder och förutfattade meningar. Genom våra värderingar kan vi skapa mångfacetterade arbetsteam och leverera ett större värde än om man bara jobbar med människor som tänker och tycker precis som man själv, säger Eva och fortsätter:

– Vi är stolta över att vara opinionsbildare och blir ofta inbjudna till konferenser och paneldiskussioner för att berätta om vårt framgångsrika arbete med jämställdhetsfrågor, mångfald och inkludering.

Text: Tina Lindström Carlsson

SODEXO

Vår vision är att vara den strategiska partnern till våra kunder genom att utforma, utföra och leverera Quality of Life Services - service för livskvalitet. Vi utvecklar, leder och levererar tjänster till företag, institutioner och offentlig sektor. Vi erbjuder allt från reception, säkerhet och städning till måltidstjänster, samt facility management. Med verksamhet i Sverige, Finland, Norge och Danmark omsätter vi 7,5 miljarder kronor. Det gör oss till ett av Nordens ledande Service Managementföretag. Vi strävar alltid efter att öka mångfalden.

Eva Kristensson

Titel: Head of Brand & Communications Nordics.

Utbildning: Internationell civilekonom, Uppsala universitet, examen 1987.

Tips till den som är ny på jobbet: ”Läs på om företaget och vad det står för, så att du matchar med företagets värderingar, det är då jag tror man kommer bäst till sin rätt. Fundera på utvecklingsmöjligheter i det bolag du kommer till.”

TOPP 50 ekonomi

  1. Google
  2. Spotify
  3. IKEA
    B
  4. Nike
    B
  5. PwC (PricewaterhouseCoopers)
  6. McKinsey & Company
    B
  7. Handelsbanken
    B
  8. Volvo Cars
  9. Infocard  6  desktop
  10. Infocard  r  mobile
  11. Goldman Sachs
  12. Volvo Group
  13. L'Oréal Group
    B
  14. Utrikesdepartementet
    B
  15. The Boston Consulting Group (BCG)
  16. Adidas
  17. Swedbank
  18. Microsoft
  19. Infocard  2  desktop
  20. Infocard  b  mobile
  21. J.P. Morgan
  22. KPMG
  23. Sveriges Riksbank
  24. SAS
  25. Nordea
  26. Avanza
    B
  27. Klarna
  28. Morgan Stanley
  29. Coca-Cola European Partners
  30. Infocard  3  desktop
  31. Infocard  n  mobile
  32. Åhléns
  33. NASDAQ OMX
  34. TV4
  35. ICA
  36. Business Sweden (Exportrådet)
  37. Regeringskansliet
  38. Finansinspektionen
  39. Samsung
  40. Danske Bank
  41. Unilever
  42. Infocard  4  desktop
  43. Infocard  3  mobile
  44. Svenskt Näringsliv
  45. Carnegie
  46. Skatteverket
  47. Polisen
  48. Försvarsmakten
  49. Volkswagen Group
  50. Sveriges Television
  51. Daimler/Mercedes-Benz
  52. Procter & Gamble (P&G)

Raketer ekonomi

  1. Almi Företagspartner
  2. Ellos
  3. Qliro
  4. Scandic Hotels AB
  5. Thule
  6. TUI Nordic

TOPP 50 civilingenjör

  1. Google
  2. Volvo Cars
    B
  3. Spotify
Se hela listan

TOPP 50 högskoleingenjör

  1. Volvo Cars
    B
  2. Volvo Group
  3. Google
Se hela listan

TOPP 50 Data/IT

  1. Google
  2. Spotify
  3. Microsoft
Se hela listan

TOPP 50 juridik

  1. Mannheimer Swartling
  2. FN
  3. Utrikesdepartementet
Se hela listan

TOPP 50 samhällsvetenskap

  1. FN
  2. Utrikesdepartementet
  3. Sveriges Television
Se hela listan

TOPP 50 sjuksköterskor

  1. Sahlgrenska universitetssjukhuset
  2. Röda Korset
Se hela listan

TOPP 50 läkare

  1. Karolinska universitetssjukhuset
  2. Sahlgrenska universitetssjukhuset
  3. Södersjukhuset
Se hela listan

TOPP 10 fastighetsmäklare

  1. Fastighetsbyrån
  2. Svensk Fastighetsförmedling
  3. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Se hela listan

TOPP 50 socionom

  1. Polisen
  2. FN
  3. Kriminalvården
Se hela listan

TOPP 50 lärare

  1. Stockholms stad
  2. Göteborgs Stad
  3. Skolverket
Se hela listan

TOPP 25 farmaceuter

  1. AstraZeneca
  2. Pfizer
  3. Apotek Hjärtat
Se hela listan

TOPP 10 naturvetare

  1. AstraZeneca
  2. Jordbruksverket
  3. Google
Se hela listan

Norden Topp 50 Ekonomi

  1. EY (Ernst & Young)
  2. McKinsey & Company
Se hela listan