Välj studieinriktning:
Topplistor arrow_right

”Våra banbrytande kampanjer krossar fördomar om inkontinens”

Foto: Julia Sjöberg

På Essity är det inte bara reklamkampanjerna som är prisbelönta. Företagets Global Master Brand and Communications Director, Meta Redstedt, har nyligen blivit utnämnd till en av de mest inflytelserika kvinnorna i Europa inom reklam och media.

När Meta Redstedt kom till det ledande och globala hygien- och hälsobolaget Essity för sju år sedan hade hon en diger uppsättning erfarenheter i bagaget. Under karriären har hon bland annat jobbat på två globala dagligvaruföretag, varit marknadschef för ett magasin och utvecklat reklamkampanjer på en välkänd reklambyrå.

Vad lockade dig till Essity?
– Jag ville jobba på ett ledande globalt företag med något som gör skillnad för människor. Essity tillverkar och säljer hygienprodukter, bland annat Libero blöjor, Libresse mensskydd, och de globalt ledande varumärkena TENA inkontinensskydd och TORK, inriktat på hygien på arbetsplatsen. Förra året köpte vi även medicinteknikföretaget BSN medical med välkända varumärken som Leukoplast och JOBST. Det är produkter som höjer livskvaliteten för både yngre och äldre.

Vad innebär din roll som Global Master Brand and Communications Director?
– Jag ansvarar för all global kommunikation för varumärket TENA, allt från varumärkesstrategi, kommunikation- och mediestrategier, reklam och design till vår digitala närvaro. Till min hjälp har jag en grupp bestående av ett 20-tal vassa medarbetare. En utmaning är att målgruppen är väldigt bred – från unga gravida kvinnor och män över 50 år som börjat få problem med prostatan, till personal på vårdhem och anhöriga som tar hand om äldre hemma. En annan utmaning är att inkontinens fortfarande är tabubelagt och förknippat med mycket negativt. Det gör att vi måste tänka på att hitta rätt ton för att vara relevanta för våra olika målgrupper och deras speciella situationer. I den banbrytande och prisbelönta TENA Men ”Keep Control”-kampanjen, som har rullat i sociala medier, har vi till exempel använt humor för att öka kännedomen om våra produkter och avdramatisera manlig inkontinens.

Du har blivit utnämnd till en av de mest inflytelserika kvinnorna i Europa inom marknadsföring, reklam och media. Hur
känns det?

– Det är jättekul och en stor ära att hamna på Ad Ages lista ”Women to watch”. Reklam- och mediebranschen är en mansdominerad värld och att få möjlighet att bereda vägen för andra kvinnor i branschen är något jag är stolt över. I juni åker jag till London för att ta emot priset.

Hur internationell är din roll?
– TENA inkontinensskydd säljs i 116 länder och jag har mycket kontakt både med våra regionala kontor och våra design-, medie- och reklambyråer som finns runt om i världen. Trots att vårt business center med drygt 1 000 anställda är placerat i Göteborg pratar jag nästan aldrig svenska på dagarna eftersom medarbetarna på Essity består av en rad olika nationaliteter.

Vad utmärker kulturen på Essity?
– Samarbete och omtanke är två ledord som inte bara speglar hur vi är mot varandra utan också hur vi bemöter våra kunder och partners. När jag började här slogs jag av hur vänlig, öppen och stöttande atmosfären är. Två andra ledord här är mod och engagemang, och det påverkar hur vi tar oss an utmaningar. Det är en av anledningarna till att jag stormtrivs på mitt jobb.

Text: Jacqueline Fahlander

Essity

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag som ökar människors välbefinnande genom våra produkter
och lösningar. Namnet Essity är en utveckling av de engelska orden essentials och necessities, nödvändigheter
i vardagen. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra
starka varumärken såsom Jobst, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Nosotras, Saba, Tempo, Vinda och Zewa.
Essity har cirka 48 000 medarbetare

Ta del av medarbetares vardag i bloggen: lifeatessity.com

Läs mer: essity.com

Meta Redstedt

Titel: Global Master Brand Director and Communications Director.

Utbildning: Civilekonom, internationell ekonomi, Lunds universitet, examen 1990.

Vad inspirerar dig? ”Jag blir väldigt inspirerad och lär mig mycket av mitt team, deras kompetens och framåtanda
driver mig framåt – det är hela tiden utveckling och nytt som gäller.”

TOPP 50 ekonomi

  1. Google
  2. Spotify
  3. IKEA B
  4. Nike B
  5. PwC (PricewaterhouseCoopers)
  6. McKinsey & Company B
  7. Handelsbanken B
  8. Volvo Cars
  9. Infocard  1  desktop
  10. Infocard  1  mobile
  11. Goldman Sachs
  12. Volvo Group
  13. L'Oréal Group B
  14. Utrikesdepartementet B
  15. The Boston Consulting Group (BCG)
  16. Adidas
  17. Swedbank
  18. Grant Thornton
  19. Microsoft
  20. Infocard  2  desktop
  21. Infocard  5  mobile
  22. J.P. Morgan
  23. KPMG
  24. Sveriges Riksbank
  25. SAS
  26. Nordea
  27. Avanza B
  28. Klarna
  29. Morgan Stanley
  30. Coca-Cola European Partners
  31. Infocard  3  desktop
  32. Infocard  3  mobile
  33. Åhléns
  34. NASDAQ OMX
  35. TV4
  36. ICA
  37. Business Sweden (Exportrådet)
  38. Regeringskansliet
  39. Finansinspektionen
  40. Samsung
  41. Danske Bank
  42. Unilever
  43. Infocard  4  desktop
  44. Infocard  3  mobile
  45. Svenskt Näringsliv
  46. Carnegie
  47. Skatteverket
  48. Polisen
  49. Försvarsmakten
  50. Volkswagen Group
  51. Sveriges Television
  52. Daimler/Mercedes-Benz
  53. Procter & Gamble (P&G)

Raketer ekonomi

  1. Almi Företagspartner
  2. Ellos
  3. Qliro
  4. Scandic Hotels AB
  5. Thule
  6. TUI Nordic

TOPP 50 civilingenjör

  1. Google
  2. Volvo Cars B
  3. Spotify
Se hela listen

TOPP 50 högskoleingenjör

  1. Volvo Cars B
  2. Volvo Group
  3. Google
Se hela listen

TOPP 50 Data/IT

  1. Google
  2. Spotify
  3. Microsoft
Se hela listen

TOPP 50 juridik

  1. Mannheimer Swartling
  2. FN
  3. Utrikesdepartementet
Se hela listen

TOPP 50 samhällsvetenskap

  1. FN
  2. Utrikesdepartementet
  3. Sveriges Television
Se hela listen

TOPP 50 sjuksköterskor

  1. Sahlgrenska universitetssjukhuset
  2. Röda Korset
Se hela listen

TOPP 50 läkare

  1. Karolinska universitetssjukhuset
  2. Sahlgrenska universitetssjukhuset
  3. Södersjukhuset
Se hela listen

TOPP 10 fastighetsmäklare

  1. Fastighetsbyrån
  2. Svensk Fastighetsförmedling
  3. Länsförsäkringar Fastighetsförmedling
Se hela listen

TOPP 50 socionom

  1. Polisen
  2. FN
  3. Kriminalvården
Se hela listen

TOPP 50 lärare

  1. Stockholms stad
  2. Göteborgs Stad
  3. Skolverket
Se hela listen

TOPP 25 farmaceuter

  1. AstraZeneca
  2. Pfizer
  3. Apotek Hjärtat
Se hela listen

TOPP 10 naturvetare

  1. AstraZeneca
  2. Jordbruksverket
  3. Google
Se hela listen

Norden Topp 49 Ekonomi

  1. PwC
  2. EY (Ernst & Young)
  3. McKinsey & Company
Se hela listen